Ahad, 16 Disember 2018

Bab 9 : Pengurusan Disiplin


Definisi Disiplin

v  Mempunyai, menghargai dan menghayati perlakuan yang  diharapkan oleh masyarakat.
v  Pengkodan yang tersurat dan tersirat untuk tujuan mewujudkan konsistensi tingkah laku.
v  Akidah atau kepercayaan berpandukan ilmu peradaban tabii dan duniawi.
v  Tindakan atau peraturan



 

Gambar tersebut merupakan contoh-contoh peraturan di sekolah

Tindakan / Denda Terhadap Pelajar Yang Melakukan Kesalahan Disiplin

Kesalahan ringan
o   Budi bicara guru sendiri/rujuk kepada guru disiplin.

Kesalahan sederhana
o   Rujuk kepada Guru Disiplin dan Pengetua

Kesalahan berat
o   Rujuk kepada Guru Disiplin dan Pengetua
o   Digantung sekolah
o   Dibuang sekolah

DATA & REKOD DISIPLIN MURID


Gambar tersebut merupakan sistem sahsiah diri murid (SSDM) untuk disiplin murid

Pengenalan SSDM
Ø  Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan system SSDM sedia ada.
Ø  Sistem ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan.
Ø  Dengan memasukkan elemen mata (markah) dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah kecemerlangan budi pekerti.

Tujuan SSDM
o   Membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.
o   Membantu pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi.
o   Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
o   Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
o   Sebagai pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai bentuk laporan.

Peranan Dan Tugas

Guru
ü  Melaporkan Kes salah laku dan Amalan Baik

Ketua Guru Disiplin / GPK HEM
ü  Menentukan kesahan kes dan mencadangkan tindakan
ü  Memberi ruang ‘membela diri’ kepada murid
ü  Menjalankan mesyuarat Lembaga Disiplin untuk menetapkan hukuman
ü  Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

Pengetua
ü  Sama ada bersetuju dengan tindakan yang dicadangkan, atau meminda tindakan, dan membuat pengesahan
ü  Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

Guru Unit Bimbingan dan Kaunseling
ü  Melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling terhadap murid-murid yang melakukan kesalahan
ü  Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

Kesimpulan Bab 8 :

Pengurusan disiplin ini merupakan unit yang amat berperanan di sekolah dalam membentuk sahsiah dan akhlak murid ke arah kebaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan