Definisi Disiplin
v
Mempunyai, menghargai dan menghayati perlakuan
yang diharapkan oleh masyarakat.
v
Pengkodan yang tersurat dan tersirat untuk
tujuan mewujudkan konsistensi tingkah laku.
v
Akidah atau kepercayaan berpandukan ilmu
peradaban tabii dan duniawi.
v
Tindakan atau peraturan
Gambar tersebut
merupakan contoh-contoh peraturan di sekolah
Tindakan /
Denda Terhadap Pelajar Yang Melakukan Kesalahan Disiplin
Kesalahan ringan
o
Budi bicara guru sendiri/rujuk kepada guru
disiplin.
Kesalahan sederhana
o
Rujuk kepada Guru Disiplin dan Pengetua
Kesalahan berat
o
Rujuk kepada Guru Disiplin dan Pengetua
o
Digantung sekolah
o
Dibuang sekolah
DATA & REKOD DISIPLIN MURID
Gambar tersebut merupakan sistem sahsiah diri murid (SSDM) untuk
disiplin murid
Pengenalan SSDM
Ø
Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan system
SSDM sedia ada.
Ø
Sistem ini mementingkan Amalan Baik
sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan
murid-murid yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan.
Ø
Dengan memasukkan elemen mata
(markah) dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan
dibantu ke arah kecemerlangan budi pekerti.
Tujuan SSDM
o
Membantu pihak sekolah dalam proses penentuan
hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan
sedia ada.
o
Membantu pihak sekolah dalam memantapkan
pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan
komunikasi.
o
Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan
disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
o
Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara
guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan
Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
o
Sebagai pangkalan data disiplin murid dengan
penyediaan pelbagai bentuk laporan.
Peranan Dan Tugas
Guru
ü
Melaporkan Kes salah laku dan Amalan Baik
Ketua Guru Disiplin / GPK HEM
ü
Menentukan kesahan kes dan mencadangkan tindakan
ü
Memberi ruang ‘membela diri’ kepada murid
ü
Menjalankan mesyuarat Lembaga Disiplin untuk
menetapkan hukuman
ü
Memantau laporan dan melaksanakan langkah
intervensi / program peningkatan sahsiah
Pengetua
ü
Sama ada bersetuju dengan tindakan yang
dicadangkan, atau meminda tindakan, dan membuat pengesahan
ü
Memantau laporan dan melaksanakan langkah
intervensi / program peningkatan sahsiah
Guru Unit Bimbingan dan
Kaunseling
ü
Melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling
terhadap murid-murid yang melakukan kesalahan
ü
Memantau laporan dan melaksanakan langkah
intervensi / program peningkatan sahsiah
Kesimpulan Bab 8 :
Pengurusan disiplin ini merupakan unit yang amat berperanan
di sekolah dalam membentuk sahsiah dan akhlak murid ke arah kebaikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan