Ahad, 16 Disember 2018

Bab 5 : Pengurusan Murid


Pengurusan murid terbahagi kepada 2 :

v  Hal ehwal murid
§  Rekod murid

v  Pembelajaran
§  Kesediaan belajar
§  Motivasi

REKOD MURID

Peranan guru kelas
ü  Mengisi dan mengemas kini maklumat murid, ibu bapa dan penjaga.
ü  Memastikan murid keluar masuk sekolah dikemas kini.
ü  Menyemak dan membetulkan ralat.
ü  Melaporkan kehadiran harian murid kepada Penolong Kanan HEM dan Pembantu Tadbir (PT)

Peranan guru data
ü  Membantu mengumpul, mengunci masuk data, memproses, menyimpan, mencetak, menghantar maklumat mengikut kaedah yang ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul dalam Sistem Pengurusan Sekolah (SPS).

Kepentingan rekod murid
o   Memantau kemajuan murid
o   Menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
o   Membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan

Kepentingan rekod murid kepada guru
Ø  Mengenal pasti keperluan murid berdasarkan latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran
o   Memerlukan bimbingan khas
o   Bantuan kewangan
Ø  Menentukan aktiviti/pengalaman pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat dan pencapaian murid.

Perbezaan murid terbahagi kepada 6 :

1.       Perbezaan perkembangan mental
2.       Perbezaan sikap dan minat
3.       Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal
4.       Perbezaan status sosioekonomi
5.       Perbezaan jantina
6.       Perbezaan dalam diri individu

Perbezaan perkembangan mental
§  Walaupun berada pada peringkat umur yang sama, tetapi murid-murid mempunyai corak perkembangan mental yang  berbeza.
§  Wujud secara semula jadi.

Perbezaan sikap dan minat
§  Murid yang berminat akan mencapai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran dan sebaliknya.
§  Guru menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan, bahan, dan alat bantu mengajar.

Perbezaan kedar pertumbuhan fizikal
§  Kanak-kanak dalam kumpulan umur yang sama tidak mempunyai kebolehan yang sama.
§  Masalah kepada guru dalam merancang pelajaran yang dapat memberi kepuasan kepada murid.

Perbezaan status sosioekonomi
§  Murid-murid yang datang daripada latar belakang keluarga yang miskin kurang menceburkan diri secara aktif semasa proses pembelajaran.

Perbezaan jantina
§  Lelaki dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza.
§  Masalah kesediaan belajar berpunca daripada pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina.

Perbezaan dalam diri individu
§  Seorang murid yang cerdik tidak semestinya pandai dalam serba serbi. Guru tidak boleh menggolongkan murid sebagai ‘pandai’ dalam satu bidang pengajaran semata-mata.
§  Perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan kecerdasan yang wujud dalam diri individu.

KESEDIAAN PELAJAR

Ø  yang membolehkannya memperoleh pengalaman pembelajaran yang baharu
jenis-jenis kesediaan pelajar

1)      Kesediaan Kognitif
·         Berkait rapat dengan mental untuk  memahami dan juga berfikir.
·         Perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.

2)      kesediaan Psikomotor
·         Penguasaan kemahiran  fizikal termasuklah perkembangan fizikal  merangkumi fungsi anggota dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di dalam seluruh tubuh badan.
·         Penguasaan kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif serta kesediaan afektif pelajar.

3)      Kesediaan Afektif
·         Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran yang akan disampaikan.

MOTIVASI

Ø  Tingkah laku untuk mencapai keinginan  dalam diri.
Ø  Akan membangkitkan respond untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai pada akhirnya.
Ø  Bantuan  daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh -sungguh.

Teknik Intrinsik
Ø  Dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran
Ø  Berkaitan dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran
Ø  Dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan seseorang. (Bruner, 1966)
Ø  Diwujudkan secara semulajadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran.

Teknik Ekstrinsik
Ø  Diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan murid untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya

Kesimpulan Bab 5 :

Pengurusan murid ini merupakan pengajaran yang amat penting buat para guru dan bakal guru dalam mengendalikan pelajar di dalam kelas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan