Pengurusan murid terbahagi kepada 2 :
v
Hal ehwal murid
§
Rekod murid
v
Pembelajaran
§
Kesediaan belajar
§
Motivasi
REKOD MURID
Peranan guru kelas
ü
Mengisi dan mengemas kini
maklumat murid, ibu bapa dan
penjaga.
ü
Memastikan murid keluar masuk sekolah dikemas
kini.
ü
Menyemak dan membetulkan
ralat.
ü
Melaporkan kehadiran harian
murid kepada Penolong Kanan HEM dan Pembantu
Tadbir (PT)
Peranan guru data
ü
Membantu mengumpul,
mengunci masuk data, memproses, menyimpan, mencetak, menghantar maklumat
mengikut kaedah yang ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul dalam
Sistem Pengurusan Sekolah (SPS).
Kepentingan rekod murid
o
Memantau kemajuan murid
o
Menjalin hubungan antara
guru-ibu bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
o
Membantu KPM mengenal pasti
latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan
Kepentingan rekod murid kepada guru
Ø
Mengenal pasti keperluan
murid berdasarkan latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran
o
Memerlukan bimbingan khas
o
Bantuan kewangan
Ø
Menentukan aktiviti/pengalaman
pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat dan pencapaian murid.
Perbezaan murid terbahagi kepada 6 :
1.
Perbezaan perkembangan mental
2.
Perbezaan sikap dan minat
3.
Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal
4.
Perbezaan status sosioekonomi
5.
Perbezaan jantina
6.
Perbezaan dalam diri individu
Perbezaan perkembangan mental
§
Walaupun berada pada peringkat umur yang sama,
tetapi murid-murid mempunyai
corak perkembangan mental yang berbeza.
§
Wujud secara semula jadi.
Perbezaan sikap dan minat
§
Murid yang berminat akan mencapai prestasi yang
cemerlang dalam pembelajaran dan sebaliknya.
§
Guru menghadapi masalah dalam memilih isi
kandungan, bahan, dan alat bantu mengajar.
Perbezaan kedar pertumbuhan fizikal
§
Kanak-kanak dalam kumpulan umur yang sama tidak
mempunyai kebolehan yang sama.
§
Masalah kepada guru dalam merancang pelajaran
yang dapat memberi kepuasan kepada murid.
Perbezaan status sosioekonomi
§
Murid-murid yang datang daripada latar belakang
keluarga yang miskin kurang
menceburkan diri secara aktif
semasa proses pembelajaran.
Perbezaan jantina
§
Lelaki dan perempuan mempunyai perkembangan
biologi dan fizikal yang berbeza.
§
Masalah kesediaan belajar berpunca daripada
pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina.
Perbezaan dalam diri individu
§
Seorang murid yang cerdik tidak semestinya
pandai dalam serba serbi. Guru tidak boleh menggolongkan murid sebagai ‘pandai’
dalam satu bidang pengajaran semata-mata.
§
Perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah
perbezaan kecerdasan yang wujud dalam diri individu.
KESEDIAAN PELAJAR
Ø
yang membolehkannya
memperoleh pengalaman pembelajaran yang baharu
jenis-jenis kesediaan pelajar
1)
Kesediaan
Kognitif
·
Berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.
·
Perkembangan mental bergantung kepada umur
seseorang.
2)
kesediaan Psikomotor
·
Penguasaan kemahiran fizikal termasuklah perkembangan fizikal merangkumi fungsi anggota dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di dalam seluruh tubuh badan.
·
Penguasaan kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan
kognitif serta kesediaan afektif pelajar.
3)
Kesediaan
Afektif
·
Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat
dan nilai untuk menerima pelajaran yang akan disampaikan.
MOTIVASI
Ø
Tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri.
Ø
Akan membangkitkan respond untuk mencapai
tujuan yang ingin dicapai pada akhirnya.
Ø
Bantuan
daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh -sungguh.
Teknik Intrinsik
Ø
Dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada
diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran
Ø
Berkaitan dengan sifat semula jadi seseorang
dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran
Ø
Dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan
mencapai kecekapan seseorang. (Bruner, 1966)
Ø
Diwujudkan secara semulajadi tetapi boleh
terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran.
Teknik Ekstrinsik
Ø
Diwujudkan daripada rangsangan luaran dengan
tujuan menggerakkan murid untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa
faedah kepadanya
Kesimpulan Bab 5 :
Pengurusan murid ini merupakan pengajaran yang amat penting buat
para guru dan bakal guru dalam mengendalikan pelajar di dalam kelas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan