Konsep Sosiolasi
- Proses mempelajari peranan,
status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.
- Satu proses pembelajaran
berterusan. Bermula dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya
JENIS-JENIS SOSIOLASI
ü
Primer / permulaan (sosiolisasi normal )
Ø
Berlaku dalam keluarga
Ø
Kanak-kanak belajar membina
konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan, kemahiran bahasa
ü
Sekunder / penyertaan
(sosiolisasi normal )
Ø
Berlaku di luar lingkungan
keluarga
Ø
Pemindahan nilai oleh agen
sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa
ü Resosialisasi
Ø
Proses individu menukar
kepercayaan, moral, nilai sedia ada
Guru Sebagai Model Melalui :
1.
Penampilan & Bahasa
Tubuh
2.
Tingkah Laku
3.
Contoh teladan
4.
Pengetahuan yang luas
5.
Sifat kepimpinan
1.
Penampilan &
Bahasa Tubuh
§
Perlu menunjukkan ciri-ciri
profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian
§
Rujuk pekeliling ikhtisas
yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
§
Bahasa tubuh menyampaikan
mesej kepada murid mengenai perwatakan dan kewibawaan sebagai seorang guru
2.
Tingkah Laku
§
Melambangkan keperibadian
sebagai seorang manusia
§
Menggunakan bahasa yang
sesuai
3.
Contoh Teladan
§
Menunjukkan minat terhadap
perkara yang diajar
§
Menggalakkan semangat
kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
§
Berempati dengan masalah
yang dihadapi murid
4.
Pengetahuan Yang
Luas
§
Sentiasa memperkembangkan
pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
§
Mempunyai pengetahuan
mengenai hal ehwal semasa
§
Bersikap kreatif dan
inovatif dalam pengajaran
5.
Sifat Kepimpinan
§
Kepimpinan autokratik,
demokratik, dan laissez-faire
§
Menggunakan kepimpinan yang
bersesuaian dengan situasi
Dinamika Dalam Bilik Darjah
Pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai,
tingkah laku, dan minat yang sama.
Faktor Berlaku Dinamika Dalam Bilik Darjah
v
Jantina
v
Bangsa/agama
v
Status sosioekonomi
v
Pencapaian akademik
v
Personaliti
v
Gaya pembelajaran
Peranan Guru Dalam Dinamika Kumpulan
·
Mengenal pasti bentuk
dinamika kumpulan dalam bilik darjah
·
Memberi perhatian kepada
kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
·
Menggunakan kuasa penularan
·
Bimbing kumpulan untuk
membentuk ciri-ciri yang diingini
·
Guru sendiri bertindak
sebagai model
INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
KONSEP INTERAKSI
v
Saling tindakan/berhubungan
antara dua atau beberapa pihak.
JENIS INTERAKSI
1)
Interaksi sehala /
pasif
§
Pembelajaran berpusatkan
guru
§
Guru sebagai
pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima
maklumat
2)
Interaksi dua-hala
§
Guru bertanya murid tentang
pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid
3)
Interaksi kumpulan
§
Interaksi aktif berlaku
antara guru-murid dan murid-murid
§
Guru bertindak sebagai
fasilitator
§
Murid-murid saling
berbincang dan berkomunikasi
Kesimpulan bab 2 :
Interaksi & pembelajaran ini amat memainkan peranan yang
penting terhadap guru dan murid. Hal ini kerana, pengajaran melalui komunikasi
dan pertuturan merupakan perkara yang perlu dititikberatkan oleh guru terutama
sekali ketika sesi penyampaian ilmu pengetahuan kepada murid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan