Isnin, 17 Disember 2018

Bab 10 : pengurusan bimbingan dan penasihatan murid (unit bimbingan dan kaunseling)



Konsep Pengurusan Penasihatan Murid

1.       Kaunseling
ü  Suatu strategi yang dilakukan bagi menyelesaikan masalah yang melibatkan interaksi dua hala antara orang yang memberi pertolongan dengan orang yang menerima pertolongan dalam suasana yang penuh muhibah, kesedaran dan saling memahami.
ü  Ciri-ciri kaunseling:
o   Berfokuskan kepada masalah
o   Berbentuk arahan dan suruhan

2.       Bimbingan
ü  Suatu proses untuk memahami diri sendiri dan persekitaran sekeliling. Proses ini adalah suatu usaha yang berterusan.
ü  Ciri-ciri bimbingan:
o   merupakan sebuah aktiviti yang telah dirancang
o   Proses membantu seseorang individu mahupun kumpulan
o   Diberi kepada mereka yang memerlukan bantuan

3.       Mentoring
ü  Juga dikenali sebagai program mentor mentee iaitu bilangan murid di antara dua sehingga sepuluh orang. Murid diletakkan di bawah pengawasan seorang guru atau lebih.

Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling

v  Bahawasanya setiap pelajar mempunyai potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.

Syarat Kelayakan Untuk Menjadi Guru Kaunseling

Ø  Mempunyai kelayakan ijazah dalam bidang behavioral science dan kaunseling
Ø  Ada pemilihan dan latihan kaunselor seperti praktikum
Ø  Memerlukan masa dan latihan yang khusus.

Hubung Kait Guru Displin Dengan Guru Kaunseling

§  Pelajar  yang melanggar peraturan sekolah atau yang bermasalah akan berjumpa dengan guru displin terlebih dahulu sebelum berjumpa dengan guru kaunselor.
§   Guru displin sahaja dibenar memegang rotan manakala guru kanselor hanya boleh memberikan nasihat.
§   Guru displin lebih kepada menghukum pelajar manakala guru kaunselor lebih kepada membimbing dan membantu pelajar.
§  Maklumat yang didapati berkaitan dengan  pelajar bermasalah oleh guru displin bermanfaat kepada guru kaunselor.

Peranan Guru Kaunseling Di Sekolah

Ø  Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling

·         Sesi kaunseling
1)      Sesi kaunseling individu (kaunseling individu lebih kepada perkara yang bersifat peribadi dan kerahsiaan)
2)      Sesi kaunseling kelompok (sesi kaunseling ini melibatkan sejumlah pelajar yang mempunyai masalah yang sama atau hampir sama)

·         Sesi bimbingan
1)      Sesi bimbingan individu (pelajar yang datang bertemu kaunselor hanyalah untuk mendapatkan bimbingan terutama ingin mengetahui cara belajar yang berkesan)
1)      Sesi kaunseling kelompok (sesi kaunseling ini melibatkan sejumlah pelajar yang mempunyai masalah yang sama atau hampir sama)

Ø  Pengurusan Dan Pentadbiran
·         Urusan dan pentadbiran yang berkaitan dengan bidang Bimbingan dan Kaunseling serta hubungannya dengan pihak pentadbir sekolah atau agensi luar

Ø  Akademik
·         Kaunselor bertanggungjawab untuk membantu pelajar untuk mengetahui dan memahami kemahiran belajar yang meliputi kemahiran belajar yang meliputi kemahiran membaca dan mengambil nota, pengurusan masa, pengurusan diri, kemahiran mendengar, kemahiran mengingat, mengulangkaji, menjawab soalan peperiksaan dan menghadapai peperiksaan

Ø  Kerjaya
·         Bidang kerjaya pula memerlukan kaunselor untuk membantu murid dalam membuat pemilihan cita-cita terhadap kerjaya

Ø  Psikososial Dan Kesejahteraan Mental
·         Meningkatkan psikososial pelajar serta meningkatkan tahap kesejahteraan mental pelajar agar para pelajar dapat menyeimbangkan antara tuntutan untuk meneruskan pembelajaran di sekolah mahupun di institusi pengajian tinggi kelak melalui program-program yang berteraskan kepada kerohanian, komunikasi dan sebagainya di sekolah

Ø  Kaunseling Keibubapaan
·         Kaunselor mendapatkan pandangan dan membantu ibu bapa untuk menyelesaikan masalah yang bersangkutan dengan anak mereka yang bermasalah

Ø  Pembangunan Diri
·         Membantu dan membimbing murid dalam menyelesaikan masalah diri sendiri dengan cara dan kaedah sendiri mengikut panduan yang telah diperbincangkan

Ø  Pendidikan Pencegahan Dadah/ Rokok/ Inhalan/ HIV/ AIDS
·         Membantu murid agar berupaya berkata tidak serta mengenal dan menjauhi kepada rokok dan dadah
·         Pelajar akan diberikan info berkaitan dengan ddah, rokok, inhalan dan HIV/AIDS

Etika Sebagai Guru Bimbingan Dan Kaunseling

v  Tanggungjawab terhadap klien
ü  Hendaklah menghormati privasi klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperoleh semasa kaunseling melainkan yang membahayakan klien dan orang sekelilingnya

v  Tanggungjawab terhadap rakan profesional
ü  Bertanggungjawab untuk mencegah, mendedahkan serta memperbetulkan perlakuan rakan guru kaunseling yang tidak beretika

v  Tanggungjawab terhadap masyarakat
ü  Guru kaunseling juga hendaklah memahami dan menghormati unsur sosio-budaya masyarakat di mana dia berkhidmat

v  Tanggungjawab  terhadap organisasi dan majikan
ü  Hendaklah berusaha untuk mengikuti polisi dan prosedur serta menngkatkan kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan organisasinya

Kesimpulan Bab 10 :
Unit bimbingan dan kaunseling ini amat diperlukan di sekolah. Ini kerana unit ini mempunyai peranan yang sangat penting bagi murid dan juga sekolah dalam membentuk suasana dan keadaan yang sihat dan harmoni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan