PENGURUSAN
Definisi Pengurusan
v
Proses merancang, mengelola, memimpin dan
mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain
untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).
v
Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan
secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984).
Kepentingan pengurusan
Ø
Menambah pengetahuan
Ø
Meningkatkan mutu amalan kerja guru
Ø
Menambahkan produktiviti
Ø
Mendapatkan keredaan Allah
Pengurusan terbahagi kepada dua :
§
Bilik darjah
§
Sekolah
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Konsep Pengurusan Bilik Darjah

Strategi Pengurusan Bilik Darjah
1)
Berpusatkan
kepada guru
ü
Guru menguasai proses pengajaran dan
pembelajaran.
2)
Berpusatkan
kepada bahan
ü
Guru menggunakan bahan
seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer,
pusat sumber, dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya.
ü
Guru
merupakan sebagai pembimbing
3)
Berpusatkan
kepada pelajar
ü
Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif
dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
Pengurusan Bilik Darjah :
o
Pengurusan pelbagai budaya
o
Pengurusan pelbagai upaya
o
Pentaksiran berasaskan sekolah(PBS)
PENGURUSAN SEKOLAH
Definisi Pengurusan Sekolah
§
Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif
bagi membentuk organisasi sekolah yang dinamis- pengetahuan baru, budaya
saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia (Abd
Rahim Abd Rashid 2001).
Pengurusan Sekolah :
o
Sumber
o
Bilik pembelajaran
o
Tingkah laku/Disiplin
o
Penasihatan
o
Multibudaya
o
Multiupaya
o
Sekolah dan Masyarakat
o
Pengurusan Kokurikulum
PEMBELAJARAN
Definisi Pembelajaran :
v
Gagne (1974) menyatakan
pembelajaran adalah:
- Perubahan
pemikiran
- Perubahan
kebolehan
- Perubahan
tingkah laku
- Berkaitan
dengan minat, sikap dan nilai yang dipegang dan diamalkan
- Pembelajaran
memerlukan rangsangan supaya meninggalkan kesan lebih bermakna
Prinsip Pembelajaran
1)
Kesediaan
Pembelajaran
Ø
murid harus mempunyai kesediaan dari aspek
mental, fizikal, dan emosi sebelum belajar.
2)
Pengalaman
Ø
pelajar hendaklah digalakkan menggunakan
seberapa banyak organ derianya (telinga, mata, hidung, jari) bagi mendapatkan
pengalaman.
3)
Latihan
Ø
murid dapat mengaplikasikan apa dipelajari dan
dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru
4)
Kondusif
Ø
suasa pembelajaran yang selesa dari segi minda,
fizikal, emosi, rohani
5)
Bermatlamat
Ø
pengajaran berfokus akan memudahkan murid
mengikuti secara teratur dan sistematik
6)
Penglibatan aktif
Ø
pelajar perlu dilibatkan dalam proses
pembelajaran dan pengajaran
7)
Persediaan awal
Ø
Persediaan guru dari segi memahami kandungan,
persediaan bahan, latar belakang murid
8)
Mengkaji murid
Ø
analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat, keperluan
9)
Unsur dorongan
Ø
Suasana pengajaran berbentuk dorongan dan
meyakinkan murid.
Faktor Memepengaruhi Kesediaan Belajar
I.
Kematangan fizikal
II.
Mengekalkan perhatian
III.
Dorongan
IV.
Sosial dan persekitaran
V.
Pengalaman sedia
Kesimpulan bab 3 :
Guru merangkumi dalam melakukan pelbagai perkara sama ada di
dalam atau di luar bilik darjah atau sekolah. Selain dari menyampaikan ilmu
pengetahuan dan memahami kaedah-kaedah
yang dipraktikkan di dalam kelas, Setiap guru juga berperanan dalam
mengendalikan setiap pengurusan atau kerja yang melibatkan perkara yang penting
di sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan