Jumaat, 14 Disember 2018

Bab 1 : sosiologi dan pembelajaran


Pengertian sosiologi
      Kajian yang sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut (Amir Hasan, 2002)
      Sistematik dan saintifik = kelogikannya, bukti, akal, kajian, pemerhatian, guna generalisasi, merekod, ada kebenaran, bersistematik, analisis, bersifat objektif (tiada dipengaruhi kepercayaan atau nilai) dan soal selidik.
      Masyarakat = kumpulan manusia yang saling berhubung yang membentuk jalinan yang  melahirkan pelbagai fenomena sosial
      Sudut = meliputi kepelbagaian budaya, stratifikasi, populasi, politik dan sebagainya.
      Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Perspektif Sosiologi
§  MIKRO
Bersifat kecil dan individu
§  MAKRO
Bersifat besar, kompleks, dan berfokuskan masyarakat/organisasi
Perbezaan mikro dan makro

1.mikro
  • penagihan dadah merupakan pilihan individu
  • kesan kesihatan fizikal dan mental ke atas individu
2. makro
  • kes jenayah
  • penyakit berjangkit
  • kualiti kerja dan pengeluaran
  • pengabaian anak-anak 


Teori Utama Sosiologi
·         Teori utama sosiologi : 

§  Teori Interaksionisme
§  Teori Konflik
§  Teori Fungsionalisme

Teori Fungsionalisme

      Masyarakat dianggap seperti tubuh badan yang  mempunyai fungsi tersendiri.
      Struktur sosial akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat.
      Penekanan: fungsi-fungsi pendidikan adalah untuk kepentingan masyarakat.
      Menekankan pengaruh luaran ke atas pendidikan (komuniti sekolah adalah penerima pasif apa yang ditentukan pihak luar).

Teori Konflik

§  ALIRAN KARL MARX
·         Dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883) dan diikuti oleh Max Webber (1864 – 1920)
·         Teori ini melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan.
·         Konflik boleh berlaku antara kelas sosial berbeza, kelas sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan.
·         Konflik dalam masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial.
·         Faktor-faktor ekonomi seperti tanah, modal, industri, dan perdagangan.  merupakan asas kepada pembentukan masyarakat
·         Faktor selain ekonomi seperti agama, institusi politik, keluarga, dan pendidikan dikenali sebagai superstruktur yang dibentuk dan dipengaruhi oleh faktor asas iaitu ekonomi.

§  ALIRAN WEBER
·         Konflik antara kelas sosial bukan disebabkan oleh faktor ekonomi semata-mata tetapi mungkin disebabkan agar dipandang tinggi oleh masyarakat (pengiktirafan) atau Proses Legitimisasi (pengesahan).
·         Setelah melalui proses legitimisasi barulah wibawa dicapai oleh sesuatu kumpulan status/kelas sosial.
·         Masyarakat memerlukan konflik bagi membolehkan berlakunya perubahan.

Interaksionisme
  •  Teori Interaksionisme Simbolik

·         Interaksi simbolik melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain.
·         Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti perkataan, perlakuan, objek, bahasa berguna semasa interaksi menyebabkan  hubungan bertambah mesra.
·         Teori ini melihat pendidikan dari sudut individu (mikro).

PENDIDIKAN

Pengertian Pendidikan

      Pendidikan dapat dilihat sebagai satu ‘proses’ dan sebagai suatu ‘produk’ (hasil).
      Pendidikan sebagai suatu proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan pendidikan sebagai suatu produk adalah kesan berlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.

SOSIOLOGI PENDIDIKAN

         Sosiologi
o   Kajian yang sistematik dan saintifik mengenai interaksi manusia dengan masyarakat dari pelbagai sudut

·         Sosiologi Pendidikan
o   Kajian yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi, pentadbiran, kurikulum, dan kaedah pdp.  

Kesimpulan bab 1 :

sosiologi dan pembelajaran ini merupakan kaedah yang dapat mendekatkan guru dengan murid. Kaedah ini juga merupakan kaedah yang penting bagi seorang guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan