Selasa, 18 Disember 2018

Bab 13 : Sekolah Dan Persekitaran

Hubungan Sekolah dan  Masyarakat

Ø  Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks.
Ø  Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah. 



Faktor luaran dan dalaman sekolah
v  Di sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, murid.
v  Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
v  Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
v  Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
v  Faktor-faktor dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
v  Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah. 
v  Pengetua harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya

Hubungan antara pihak sekolah dengan pihak di luar sekolah
·         Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.
·         Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah.
·         Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah.
·         Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.

Perkongsian Pintar

Matlamat Perkongsian
§  Sekolah sebagai sebuah institusi sosial
§       tidak wujud bersendirian.
§  b. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial yang kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan salah faham.)
§  c. Memerlukan keprihatinan dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat dalam mengatasinya.

Kepentingan Perkongsian
§  Masyarakat dan Sekolah: Saling  memerlukan
§  Sekolah sebagai agen perubahan masyarakat
§  Masalah masyarakat merupakan masalah  sekolah juga. 
§  Budaya adalah hak masyarakat

Hubungan Sekolah & Ibu Bapa (PIBG)
§  Ibu bapa hendaklah menjadi role model  kepada anak.

§  Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa.

§  Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru.

§  Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi

§  Kepakaran dan pengalaman anggota masyarakat amatlah dialu-alukan.

§  Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda, menarik minat dan memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.

§  Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah  sebuah organisasi yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah.

§  Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah.

§  Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang terbilang.

§  Pengurusan PIBG harus cekap dan berkesan.

§  Sebarang perbezaan dari segi pandangan  dan pendapat dalam kalangan kita bukanlah penghalang. 

§  Menambahkan dana persatuan dengan  inisiatif dan kerjasama pucuk pimpinan dan semua ahli persatuan.

§  Satu strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.
 
Kesimpulan bab 13 :

Hubungan antara sekolah dengan persekitaran ini amat penting dan ia memberi kepentingan dalam memajukan sekolah. Hubungan ini amat membantu dalamperkembangan murid-murid dan sekolah tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan