Hubungan Sekolah dan Masyarakat
Ø
Hubungan sekolah dan
masyarakat merupakan suatu bentuk jaringan yang kompleks.
Ø
Interaksi sekolah berlaku
secara tiga dimensi
interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.

Faktor luaran dan dalaman sekolah
v
Di sekolah, tiga pihak yang
secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru,
murid.
v
Tiga dimensi interaksi
dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
v
Terdapat hubungan antara
faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
v
Misalnya faktor-faktor
seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan
sahsiah murid di sekolah.
v
Faktor-faktor dalaman
sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi yang
berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
v
Bagi interaksi dalaman
sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang
berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama
dari segi pencapaian akademik dan sahsiah.
v
Pengetua harus mempunyai
interaksi yang positif dengan guru-guru dan begitulah sebaliknya
Hubungan antara pihak sekolah
dengan pihak di luar sekolah
·
Terdapat bentuk-bentuk
hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah
terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat.
·
Pengetua adalah individu
yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar
sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah.
·
Misalnya, interaksi yang
baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah.
·
Pengetua boleh melibatkan
komuniti-komuniti sekitar dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.
Perkongsian
Pintar
Matlamat
Perkongsian
§
Sekolah sebagai sebuah institusi sosial
§
tidak wujud bersendirian.
§
b. Sekolah sebagai sebuah institusi sosial yang
kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan salah faham.)
§
c. Memerlukan keprihatinan dan permuafakatan
antara pihak sekolah dan masyarakat dalam mengatasinya.
Kepentingan
Perkongsian
§
Masyarakat dan Sekolah: Saling memerlukan
§
Sekolah sebagai agen perubahan masyarakat
§
Masalah masyarakat merupakan masalah sekolah juga.
§
Budaya adalah hak masyarakat
Hubungan
Sekolah & Ibu Bapa (PIBG)
§
Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak.
§
Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh
PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa.
§
Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan
prasangka antara ibu bapa dengan guru.
§
Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa
dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang
dihadapi
§
Kepakaran dan pengalaman anggota masyarakat
amatlah dialu-alukan.
§
Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda,
menarik minat dan memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.
§
Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG )
adalah sebuah organisasi yang penting
terhadap perkembangan sesebuah sekolah.
§
Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah
sekolah memberi kesan kepada kemajuan dan pencapaian sekolah.
§
Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan
sekolah yang terbilang.
§
Pengurusan PIBG harus cekap dan berkesan.
§
Sebarang perbezaan dari segi pandangan dan pendapat dalam kalangan kita bukanlah
penghalang.
§
Menambahkan dana persatuan dengan inisiatif dan kerjasama pucuk pimpinan dan
semua ahli persatuan.
§
Satu strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan
merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.
Kesimpulan bab 13 :
Hubungan antara sekolah dengan persekitaran ini amat penting
dan ia memberi kepentingan dalam memajukan sekolah. Hubungan ini amat membantu
dalamperkembangan murid-murid dan sekolah tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan