Definisi Bilik Darjah
o
Aktiviti dalam bilik darjah
melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran.
Definisi Pengurusan Bilik Darjah
o
proses yang melibatkan penyusunan fizikal
sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.
o
Tujuannya ialah untuk memudah cara atau mengendalikan
pembelajaran murid di dalam kelas.
PENGAJARAN
BERKUMPULAN
Ø
Kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan
Tujuan Pengajaran Berkumpulan
Ø
Memudahkan guru membimbing murid.
Ø
Menggalakkan penglibatan aktif individu.
Ø
Memupuk kerjasama antara murid.
Ø
Memupuk rasa tanggungjawab.
Ø
Murid yang cerdas boleh membantu murid yang
lemah.
Ø
Guru beri tumpuan kepada pelajar yang sama
peringkat kebolehan.
Bentuk Pengajaran Berkumpulan
I.
Kumpulan Mengikut Kebolehan
·
Terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan
·
Dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau lemah.
·
Memudahkan penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam
mata pelajaran.
II.
Kumpulan
Pelbagai Kebolehan
·
Terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan.
·
Murid yang cerdas dapat membantu murid yang
lambat.
·
Meningkatkan kecerdasan emosi dan sosial pelajar.
III.
Kumpulan
Mengikut Minat
·
Berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid
·
Bersifat kekal atau
sementara berdasarkan kepada aktiviti pelajaran, kehendak serta keperluan guru
dan murid.
PENGAJARAN
INDIVIDU
v
Setiap murid memiliki perbezaan dari segi
kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat.
v
Setiap murid berhak untuk mendapatkan peluang
perkembangan kecenderungan mereka secara menyeluruh.
Objektif
Pengajaran Individu
v
Murid dapat menguasai kemahiran asas
seperti membaca, menulis dan
mengira mengikut kebolehan masing-masing
v
Murid mendapat panduan secara langsung daripada guru atau rakan sebaya
v
Murid dapat memperkembang kemahiran berfikir dan
bertindak dengan sendiri
v
Meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai
motivasi untuk belajar
Apakah
Bahan Pengajaran
ü
Apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran
merangkumi alat dan isi pelajaran
ü
Dikenali sebagai media pendidikan :-
-perkakasan
-bahan atau perisian
ü
Digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan
situasi pembelajaran yang lebih bermakna
Jenis
Bahan Dan Penghasilannya
o
Terbahagi kepada dua iaitu:-
- bahan hidup
- bahan bukan hidup
o
Bahan hidup- manusia, haiwan,
dan tumbuh-tumbuhan
o
Bahan bukan hidup- elektronik (audio dan visual), bukan
elektronik- (bahan cetak, bukan cetak), bahan-bahan 3 dimensi (semulajadi dan
buatan manusia)
Kesimpulan Bab 6 :
Bilik darjah merupakan suatu tempat bagi berlakunya sesi
penyampaian ilmu kepada murid. Guru harus menguasai pengurusan bilik darjah ini
dengan sebaiknya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan